Robin de Kuiper

BIM modelleur renovatieprojecten bij Buro de Haan

Robin de Kuiper

Als BIM-Modelleur houdt Robin zich voornamelijk bezig met het uitwerken van renovatieprojecten. Op basis van pointcloud modellen worden panelen ontworpen en gemaakt.

Hoe ben je bij Buro de Haan terecht gekomen?

Bij mijn vorige werkgever was het moeilijk om iets vast te krijgen en ben om die reden op zoek gegaan naar iets anders. Ik kwam Buro de Haan eigenlijk per toeval tegen en heb meer informatie gezocht, contact opgenomen met de HR-adviseur en zo is het balletje gaan rollen.

Als vooropleiding heb ik 4 jaar MBO-Bouwkunde gedaan op het Alfa college in Hoogeveen en vervolgens 4 jaar HBO-bouwkunde in Zwolle. Tijdens mijn vooropleidingen heb ik stage gelopen bij meerdere tekenbureaus.

Wat vind je leuk aan werken bij Buro de Haan?

Hoewel ik hier nog maar kort werk merk ik wel dat er binnen het bedrijf echt veel mogelijkheden zijn. Het bedrijf is heel innovatief en wil graag voorop lopen. De oprichter, Arjan de Haan, is druk met nieuwe dingen bezig en neemt zo iedereen mee in zijn enthousiasme. De sfeer is erg open en collegiaal, als je iets niet snapt is er altijd een collega die je wil helpen.

Ik zie het als een uitdaging voor mijzelf om zoveel mogelijk te leren en binnen het bedrijf is erg veel mogelijk en er is veel kennis aanwezig. Hier wil ik graag zoveel mogelijk van opdoen om mijn huidge werk goed te kunnen uitvoeren. Waar ik zelf trots op ben is het vermogen als team om samen te werken en zo ook het vertrek van een collega kunnen opvangen. Prettig is ook de mogelijkheid om mee te doen in een lunchregeling zodat ik zelf geen brood hoef te smeren.

Wat vind je van de geboden opleidings- en doorgroeimogelijkheden?

Er is veel mogelijk heb ik gemerkt, zolang het maar aansluit bij de doelen van het bedrijf. Bij veel bedrijven zie je dat er een Persoonlijk Ontwikkelingsplan wordt opgesteld maar dat er in de praktijk weining mee gedaan wordt, dat ligt hier wel anders en dat ervaar ik als erg positief. Ook vond ik het prettig toen ik net startte dat er veel instructievideo’s zijn waar je zonder al te veel uitleg de basis van programma’s en het bedrijf helemaal door kan lezen en op kan nemen, een mooie vorm van interne training.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag eruit?

Ik begin de meeste dagen ergens tussen 7 en 9 uur. Er is veel vrijheid om dat zelf te bepalen, zolang je maar je contractuele uren maakt. Dan start ik mijn laptop op, overleg met collega’s en kijk ik waar ik de vorige dag geëindigd ben om daar mee verder te gaan. Ik ben nu bezig met een blok van 4 woningen en het er omheen zetten van renovatiepanelen. Ik laad dan de pointcloud in en zet de views en de gridlines goed zodat ik daar de panelen op kan positioneren. Die werk ik vervolgens uit in detail zodat ik de werktekeningen naar de fabriek kan sturen en de materiaalbestellingen klaar heb.

Hoewel dit proces zich herhaalt zich bij elk project is toch niet elke dag hetzelfde. Ieder project levert zo weer zijn eigen uitdagingen en vraagstukken op en de grootte van een project bepaalt hoelang je er mee bezig bent. Dit verschilt van een dag tot een paar weken. Hoewel er een mogelijkheid is om thuis te werken geef ik zelf de voorkeur aan het kantoor. De persoonlijke contacten zijn dan fijner. Als team hebben we 2 keer in de week een overleg om lopende en aankomende projecten door te spreken en dingen waar we tegenaan lopen. Maar ook persoonlijke dingen, zoals iemand die een week vrij wil, worden in teamverband overlegd.

Heb je hobby’s die je kan combineren met je werk?

Ik vind het erg leuk om te barbecueën. Dan zorg ik ervoor dat andere mensen het naar hun zin hebben en dat zie ik ook wel terug in mijn werk. Ik zie het als doel om mijn werk zo af te leveren dat het product of het werk wat ik lever andere mensen op hun gemak stelt en daar blij mee zijn.

Bekijk al onze vacatures