Jacob

Strategisch productontwikkelaar bij Buro De Haan.

Jacob werkt als strategisch productontwikkelaar bij Buro de Haan en is afdelingscoördinator van de afdeling productontwikkeling.

Deze afdeling kijkt naar de mogelijkheid om seriematig te produceren met het elimineren van faalkosten als doel. Daarnaast vervult Jacob diverse andere werkzaamheden binnen de organisatie.

Hoe ben je bij Buro de Haan terecht gekomen?

Toen mijn vorige baan ophield heb ik een beroepskeuze test gedaan. Daaruit kwamen een aantal competenties, vaardigheden en drijfveren. Op basis daarvan ben ik gaan rondkijken naar banen die bij mij passen en waarin ik mijn rol zo goed mogelijk kon invullen.

Toen de vacature voor subsidie consultant voorbijkwam bij Buro de Haan heb ik gereageerd. Het was een soort open sollicitatie want mijn profiel sloot niet naadloos aan bij de functie van subsidie consultant. Ik mocht op gesprek komen en tijdens dit gesprek bleek dat ik een heel andere rol binnen de organisatie kon gaan invullen. De wens was om de organisatie van project denken naar product denken te sturen. Arjan de Haan vroeg me waar ik goed in was en uiteindelijk heeft dat geleid tot de functie strategisch productontwikkelaar. Dus eigenlijk is mijn functie om mij heen gevormd en dat heeft ervoor gezorgd dat ik maximaal in mijn kracht sta. Dat vind ik heel fijn.

Waarom is het leuk om bij Buro de Haan te werken?

Binnen Buro de Haan krijg ik veel vrijheid in mijn werk. Hiervoor moet je wel een gevoel van verantwoordelijkheid hebben en je moet zelfstandig kunnen werken. We werken met zelfsturende teams dus je bent nooit alleen. Om mij heen zijn veel collega’s waarmee ik kan overleggen en die hetzelfde doel nastreven: Beter Bouwen.

De sfeer binnen Buro de Haan is enorm toegankelijk. Als je een vraag hebt kun je terecht bij alle collega’s. Als ze op dat moment even geen tijd voor je hebben, zijn ze daar open over. Er wordt dan op een ander moment tijd gemaakt om de vraag even te bespreken. Samenwerking is in de gehele organisatie erg belangrijk.

De grootste uitdaging binnen mijn werk is om alles vanuit ‘the big picture’ te blijven bekijken. Ik heb veel verschillende functies: ik ben coördinator van de afdeling waarbij ik producten uitwerk en collega’s adviseer. Daarnaast ben ik bedrijfstrainer waarbij ik me nu vooral richt op de cursus Time Management. Ik ben bezig met de implementatie van ISO9001 en af en toe sluit ik aan bij sessies over product- of bedrijfsontwikkeling.

Op de vraag waar ik het meest trots op ben, heb ik meerdere antwoorden. Ik ben heel blij dat mijn visie vanuit product denken een waardevolle toevoeging bleek te zijn voor de organisatie. We hebben inmiddels wat structuur aangebracht en een team opgezet dat marktbehoeftes opspoort in samenwerking met marketing, daarnaast ontwerpen inmiddels op methodisch wijze productierijpe producten door vanuit de klantvraag creatief technische oplossingen te bedenken. Regelmatig maken we hierbij gebruik van de specialisaties van andere afdelingen.

Ik ben ook heel trots op de impact die de cursus Time Management heeft op de organisatie.

Wat vind je van de geboden opleidings- en doorgroeimogelijkheden?

We hebben ieder jaar een evaluatiegesprek en dat geeft richting. Dit is nog heel vrijblijvend en door de vrijheid die ik krijg in mijn werk, heb ik hier veel inspraak in. Dat vind ik heel fijn en belangrijk. Voor de kansen die ik zie, wordt een plan gemaakt en worden doelen gesteld. Dus hier komt de vrijheid en toegankelijkheid naar collega’s weer terug.

Aan het begin van het jaar wordt gevraagd naar een prognose voor de afdeling voor het komende jaar. Dat wordt gemeten en op basis daarvan kunnen wij onze doelen voor de toekomst bijschaven.

Onze afdeling heeft eens per maand een terugkommoment. Dan bespreken we de visie, kansen en problemen die we zien. We proberen dan te sleutelen aan het proces en we kijken naar de ontwikkeling van de afdeling.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag eruit?

Doordat ik verschillende klussen en functies heb, is geen week hetzelfde. Ik kijk per week waar de prioriteiten liggen en op basis daarvan maak ik een planning. Meestal werk ik in blokken van 1, 2 of 4 uur. Ik merk dat ik veel aan het overleggen ben maar ik maak ook tijd voor het uitvoeren van klussen. Dat is een beetje 50/50. Momenteel werk ik drie dagen op kantoor en anderhalve dag thuis.

’s Ochtends begin ik met een glas water en het bekijken van de planning voor die dag. De ene dag werk ik producten uit of doe ik onderzoek, de andere dag werk ik aan processen en andere dagen aan cursusmateriaal voor de Academy.

We hebben verschillende opdrachtgevers die verschillende vraagstukken bij ons hebben uitstaan. Dit zijn vraagstukken van technische of commerciële aard. We houden ons als afdeling dan ook bezig met marktverkenning, als de technische kant van productontwikkeling. Het mag er natuurlijk ook goed uitzien, want het oog wil ook wat, zolang de gebruiker en de klant centraal staan.

Heb je hobby’s die je kan combineren met je werk?

In overleg heb ik ervoor gekozen om 36 uur per week te werken zodat ik ook nog tijd overhoud voor mijn hobby’s. Het was heel fijn dat ik de vrijheid kreeg om zelf te bepalen hoeveel uur ik wilde werken. In mijn vrije tijd ga ik graag racefietsen of ik ga vliegvissen. Dat is vissen met namaak vliegen die ik zelf maak. Als er golven zijn op mijn vrije dag dan ga ik graag golfsurfen.

Ik heb best veel hobby’s, zowel actief, creatief als ontspannend, en op het moment dat ik daarmee bezig ben, krijg ik ook weer energie om te gaan werken.

Bekijk al onze vacatures